Na een geweldige fietsvakantie wil je niet altijd terug naar huis fietsen. Er zijn meerdere mogelijkheden en voor ons was dat dit jaar de nachttrein. En ja… het was even gedoe want we besloten pas halverwege onze vakantie om de de route te wijzigen en richting Basel te gaan. We hadden inmiddels al gehoord dat de nachttrein (weer) fietsen meeneemt zonder dat je ze hoeft te verpakken. Hoe we dit hebben aangepakt lees je hieronder:
Contact met NS International
Op onze eerste rustdag in Douzy (aanrader!) hebben we gebeld met NS International. Het was zondag maar ze zijn 24 uur per dag bereikbaar. Na een wachttijd van 20 minuten werden we te woord gestaan door een mevrouw die direct uitzocht wat de mogelijkheden waren. Van de twee opties die wij graag wilden bleek er nog één te passen. Dit was even schrikken en een leermoment voor de volgende keer.
We kregen de mogelijkheid om te kiezen uit een normale coupe of een 2-, 4- of 6 persoons slaapcabine. Uiteraard hangt aan iedere keuze een prijskaartje. Nadat we telefonisch alle gegevens (naam, paspoort) hadden doorgegeven kregen we de vraag om direct per creditcard te betalen. Na een geslaagde transactie zaten de tickets binnen 5 minuten in de e-mailbox. Wat een service!
Welke treinen heb je in Frankrijk
Nu we de ticket hadden voor de nachttrein kwam de vraag “gaan we door naar Beaune / Dijon of fietsen we naar Basel?”. De reden voor deze vraag is de diversiteit aan treinen. In lokale treinen mag je de fiets (kosteloos) meenemen en hoeft ie niet in een fietshoes of uit elkaar gehaald te worden. In de TGV moet de fiets in de hoes. Ook was er geen directe verbinding tussen Dijon en Basel maar zouden we twee overstaps hebben. We hebben het besluit genomen om dit niet te doen en de route aan te passen richting Basel.
Chaos op het station
Onze trein zou om 23:13 vertrekken. We hebben er voor gekozen om vroeg in Basel te zijn zodat we de dag konden doorbrengen. Basel kennen we alleen van de snelweg er langs. Wat een stad, wat een vibe, wat een ontdekking! Deze staat op de wishlist ‘Stedentrip’.
We hebben in middag het station ‘verkend’ en bij de informatiebalie gevraagd wat we het beste konden doen. Dit was een goed plan: we kenden het station, we wisten dat de trein niet eerder dan een half uur vooraf op het bord zou staan en we hadden de wc ontdekt. En het allerbelangrijkste: we hebben de tickets laten controleren. Geen stress dus voor het vertrek.
Na een heerlijk avondmaaltijd en koffie, een laatste bezoek aan de stad stonden we rond 22:00 in de aankomsthal. Hier hebben we de laatste loshangende spullen in de fietstassen gestopt. Ons was duidelijk verteld dat bagage van de fiets meemoet in de cabine. Om 22:43 verscheen de trein op het bord en konden we naar het juiste perron. Door onze voorverkenning wisten we welke lift geschikt was voor de fietsen en dat gaf ons rust. Niet iedere lift is groot genoeg voor een Santos met bepakking. Samen met 3 andere fietsers konden we wachten op het perron. Helaas was de treinindeling niet bekend en moesten we gokken waar de fietscabine zich bevond. En hier begon de grootste chaos van onze vakantie: na aankomst bleek de fietscabine voorin de trein te zijn en de slaapcabine achterin de trein. Althans, dat ontdekten we nadat we 12 voertuigen waren doorgelopen met alle tassen. Ook de instap was chaos aangezien er 5 fietsen de trein in moesten, maar tegelijkertijd ook een heel emigrerend gezin met koffers van 1.5 meter hoog wilde instappen. Je dure fiets op het balkon in de haken hangen was geen pretje!
Fietsslot tijden de reis
Doordat de fietswagon voor in de trein is en de slaapcabine achterin hadden we geen zicht op de fietsen. Ben je er van bewust dat tijdens je slaap de trein op verschillende stations stopt. Dit gaf ons enig onrust en we zijn nog een keer terug gelopen om goed te controleren of de fiets goed ‘aan de ketting lag’. Gelukkig was dit het geval.
Slapen in de trein
Nadat alles op zijn plaats stond en we de cabines hadden gevonden bleek er helaas een storing te zijn in de airco. Het positieve deel hiervan was dat er in een aangekoppeld treinstel een coupe voor ons alleen was ipv voor zes. En dit was weer een leermoment: boek een coupé voor twee als je het financieel kan doen. We moesten er na de chaos niet aan denken om met zes mensen in één coupé te slapen.
De reis ging goed en het was leuk om door de nacht te treinen. In de ochtend kregen we een keurig ontbijtje en kwamen we rond 09:00 op Utrecht Centraal aan.
Conclusie
Het reizen met de trein is ons goed bevallen. Samengevat:
- Boek tijdig een ticket
- Zoek goed uit welke treinen en rijden (lokaal vs TGV)
- Wees op tijd op het station en verken waar nodig
- Zorg dat je spullen goed en stevig zijn ingepakt
- Bewaar de rust op het perron
- Zet je fiets vast met een goed slot in de trein